REZUMATUL

REZUMATUL

FIȘA DE EVALUARE

Cum construim un REZUMAT?

REZUMATUL

OBIECTIVE/CONTEXT

  • să definim ceea ce este un rezumat;
  • să prezentăm etapele de realizare a rezumatului;
  • să transformă textul pentru a se crea rezumatul.
REZUMATUL

DEFINIȚIE

Rezumatul este un text scurt care surprinde ceea ce trebuie reținut dintr-un fragment. 

Ca cititor, trebuie să-ți răspunzi la întrebarea: Ce merită reținut din acest fragment?

REZUMATUL

PARCURS – 5 PAȘI

  1. Prima dată citim textul cu multă atenție, cu creionul în mână, de la început până la final, fără a trece peste rânduri sau detalii. Mergem pas cu pas pe fiecare cuvânt, propoziție, fragment.
REZUMATUL

     2. Îți răspunzi la următoarele întrebările esențiale:

  • Care sunt personajele? [și extragi toate personajele din text, pentru că toate trebuie cuprinse în rezumat]
  • Unde și când se petrece acțiunea? [locul și timpul acțiunii]
  • Evenimentele urmează unele după altele sau se prezintă în paralel? [pentru că trebuie respectată ordinea desfășurării întâmplărilor (aici poți utiliza alternativ ”unele după altele” = succesiv/ ”în paralel” = simultan). Apoi, în funcție de cum sunt prezentate evenimentele vom utiliza cuvinte de legătură precum: la început, primul, apoi, ulterior, după, după aceea, în același timp, în urma, în final.
REZUMATUL

     3. Formularea pe scurt, cu propriile cuvinte, a ideilor importante ale textului:

  • El a început să organizeze printr-un plan clar pregătirea pentru examen.
  • El a început să-și planifice pregătirea pentru examen [printr-un verb]
REZUMATUL
  • Am luat o hotărâre asupra căreia nu voi mai reveni.
  • A luat o hotărâre definitivă. [printr-un adjectiv]
REZUMATUL
  • Am citit, subliniat și notat pe marginea lecției.
  • A studiat lecția. [înlocuirea enumerațiilor printr-un cuvânt generic/ de asemenea, eliminăm parantezele și a enumerațiile] 
REZUMATUL

   4. Transformarea unor cuvinte/ structuri/ enunțuri:

L-a întrebat: ”Vii cu mine?”

L-a întrebat dacă vine cu el.  [transformarea vorbirii directe în vorbire indirectă]

REZUMATUL

– Toate acestea sunt discutate.

El  afirmă că toate acelea au fost discutate. [utilizarea verbelor la prezent și/sau la perfect compus; utilizarea verbelor la persoana a III-a; transformarea pronumelor personale (eu – el), adjectivele pronominale posesive (a mea/ a sa), demonstrative (acestea/ acelea) și adverbele (aici/ acolo, mâine/ a doua zi)]

REZUMATUL

El nu vine aici.

El nu a mers acolo.

REZUMATUL

Tare îs bucuroasă de fiecare odor.

REZUMATUL

Au încântat-o cadourile. – odor este un regionalism care  înseamnă cadou. [înlocuirea arhaismelor, a regionalismelor. Tot ce este specific autorului, orice cuvânt specific lui trebuie eliminat pentru că acum este textul vostru și utilizați cuvintele pe care le știți.]                                                                                                                                                              5. Extragerea ideilor principale:

CITIM: ”În ajun, joi, cum îți spuneam, am mai făcut o ultimă excursie de vacanță în Bucegi. Părinții noștri, plus noi, cei patru copii mari (Adrian nu putea încă să vină pe munte, abia se ținea pe picioare).”  fragment din Inocenții (Ioana Pârvulescu)

Ideea principală: se răspunde la întrebările Cine? Ce face? Când? Unde? De ce? (Cine? – o familie; Ce face? – merge în excursie? Când? – în timpul vacanței, Unde? – în zona munților Bucegi).

  • O familie merge în excursie în timpul vacanței în zona munților Bucegi. 

Ideea secundară: răspunde la întrebarea Ce ni se spune despre ideea principală?

  • Excursia se face într-o zi de joi. [se reține detaliul zilei, fiind important pentru rezumat timpul în care se petrece acțiunea]
  • Familia are cinci copii, iar cel mic nu este alături de ei.
REZUMATUL

Atenție! Vei scrie doar despre ideile pe care le găsești în text și nu aduci altele din experiența ta, din cultură, din alte cărți, nu faci asocieri cu alte cărți, nu-ți exprimi opinia despre ceea ce citești și nici nu îți afișezi emoțiile pe care ți le provoacă textul. Rămâi foarte aproape de ceea ce transmite fragmentul, dar fără să folosești ghilimele. Deci, scrii pe scurt, cu propriile cuvinte, ceea ce e important din fragmentul pe care îl citești.

REZUMATUL

DESCARCĂ FIȘA AICI: FIȘĂ REZUMAT

REZUMATUL
Episodul 1